Қазақстанда электронды сауда қарқынды дамып келеді. Бұл ретте нарықта ешкім ұтылмайды. Мысалы, қолма-қол ақшасыз төлемдер технологияларын дамытудың арқасында коммерциялық кәсіпорындар, қызмет көрсетушілер мен тұтынушылар жылына 7 млрд АҚШ долларға дейін пайда ала алады. Бұл туралы finreview.info порталы хабарлады.
Электрондық коммерцияның жаһандық нарығының өсу тенденциясы өткен жылы бірнеше рет арта түсті. Бұл экономикалық және әлеуметтік күйзелістерге әкелді. Интернетте өз брендін дамыту бағытында бизнестің бұрын байқалған үрдісі одан да айқындала түсті. Бұл өте қисынды, өйткені, біріншіден, COVID-19 таралуын тоқтатуға бағытталған шектеулер көптеген компанияларды өз бизнестерін сақтау үшін интернет-саудаға көшуге мәжбүр етті. Екіншіден, тұтынушылардың өздері оффлайн сауда алаңдарына азырақ бара бастады және онлайн-дүкендерге көшті.
Осыған байланысты экономистер жақын арада жаһандық электронды коммерция нарығының айтарлықтай өсуін болжайды. Кейбір бағалаулар бойынша, 2023 жылға қарай интернеттегі сатылымдар 6,6 трлн АҚШ долларға жақындайды. Ал 2020 жылы бұл көрсеткіш 4,3 трлн АҚШ долларын құрады.
Қазақстанда электрондық коммерция нарығының өсу серпіні жалпы әлемдік нарыққа сәйкес келеді
Қазақстанда электрондық коммерция да айтарлықтай өсті. Ресми статистикаға сәйкес, 2020 жылы нарық көлемі 1,2 трлн теңгеден асып, 2019 жылмен салыстырғанда 2 есеге дерлік ұлғайды.
Өсіп келе жатқан тренд алдағы бес жылда да сақталады — бұл тұжырымда бәрі келіседі. Сауда және интеграция министрлігінің деректері бойынша 2022 жылға қарай e-commerce нарығының көлемі 1,9 трлн теңгеге жетеді. Ал Qaz Trade сауда саясатын дамыту орталығында 2025 жылға қарай нарықтың өсуін 3,5 трлн теңгеге дейін бағалайды.
Қолма-қол ақшасыз төлемдер Қазақстанға 7 млрд АҚШ долларға дейін таза пайда әкелуі мүмкін
Электрондық коммерция ішкі және сыртқы сауданың дамуы мен көлемінің артуына ғана емес, қолма-қол ақшасыз төлемдердің өсуіне, бизнес шығындарының қысқаруына және көлеңкелі айналымды азайтуға ықпал етеді. 2020 жылы қолма-қол ақшасыз төлемдер көлемі 2,5 есе 35,3 трлн теңгеге дейін өсті. Ағымдағы жылы да өсу үрдісі байқалады — 2021 жылдың бес айында қолма-қол ақшасыз төлемдер көлемі өткен жылдың ұқсас кезеңімен салыстырғанда 2,4 есе ұлғайып, 23,6 трлн теңгені құрады. Бұл ретте интернет және ұялы телефон арқылы жүргізілген онлайн-төлемдердің үлесі жалпы көлемнің 82,5% – ын құрады.
Елде қолма-қол ақшасыз төлемдер технологиясының таралуы оның барлық қатысушылары үшін экономикалық әсер етеді. Коммерциялық кәсіпорындардың, қызмет көрсетушілер мен тұтынушылардың осындай төлем нысаны есебінен болжамды пайдасы жылына шамамен 7 млрд АҚШ долларды құрайды. Бұл көрсеткіш тұрғындар қолма-қол төлемдерден толық бас тартқан кезде емес, елдің барлық тұрғындары қолма-қол ақшасыз төлемдерді неғұрлым белсенді пайдаланушылардың 10% – ы қолма-қол ақшасыз қаражатты пайдаланатындай белсенді пайдалана бастаған жағдайда есептелген.
Атап айтқанда, кәсіпорындар онлайн-клиенттер базасын кеңейту есебінен сату көлемінің өсуін қоса алғанда, 4,6 млрд АҚШ доллардан астам таза пайда ала алады. Қызметтерді тұтынушылар банктік, бөлшек және транзиттік операциялар арқылы шамамен 420 млн АҚШ доллар үнемдей алады. Ал мемлекеттік басқару органдары тікелей пайданы 1,9 млрд АҚШ долларға дейін арттыра алады, оның ішінде салық түсімдерінің көлемін ұлғайту, экономикалық өсуді жеделдету және қолма-қол ақшамен байланысты қылмыстар санын қысқарту.
Отандық E-commerce нарығының өсуін не қамтамасыз етеді?
Пандемиядан туындаған және E-commerce дамуына әсер еткен факторлардың арасында атап өту керек:
Жаңа сатып алушылардың ағыны. Өзін-өзі оқшаулау кезеңінде интернеттегі белсенді сатып алушылар саны 600 мыңға 3,2 млн 3,8 млн пайдаланушыға дейін өсті. Олардың кейбіреулері Интернетте сатып ала бастағаны анық, өйткені олар офлайн алаңдарға барудың әдеттегі мүмкіндігін жоғалтты. Бұл пайдаланушылардың кейбіреулері бұрынғы сценарий қайтадан қол жетімді болғаннан кейін тауарлар мен қызметтерді онлайн сатып алудан бас тартады, бірақ пайдаланушылардың көпшілігі мұндай қызметтің ыңғайлылығы мен артықшылықтарын бағалай отырып, желіде сатып алуды жалғастырады.
Қашықтан жұмыспен қамту. 2020 жылы қызметкерлердің шамамен 70% қашықтықтан жұмыс режиміне көшті. 2021 жылдың бірінші жартысында қызметкерлердің шамамен 20% қашықтан жұмыс істеуді жалғастырды. Сонымен қатар, бұл көрсеткіш жақын арада коронавирустың жаңа үнді штаммына, SARS-CoV-2 дельта нұсқасы деп аталады, бұл COVID-19-ға қарағанда екі есе қарқынды. Бұл фактор электрондық сауданың дамуын одан әрі ынталандыратын болады, өйткені оффлайн алаңдардың шектеулі жұмыс істеуіне байланысты адамдар интернет-дүкендерде тауарлардың әдеттегі алуан түрін іздейтін болады.
Мәжбүрлі оқшаулау. Халықтың бір бөлігі тұтынудың ең қауіпсіз тәсілі ретінде шектеулерді алып тастағаннан кейін және жеткізіліммен интернетте тауарларға тапсырыс беруді жалғастырады.
Жақын арада e-commerce қалай өзгереді?
Мемлекет электрондық коммерция нарығын экономиканың драйверлерінің бірі ретінде анықтай отырып, оны дамытуға сүйенеді. 2020 жылы қарқынды өсуден кейін ішкі сату үшін де, экспорт үшін де мемлекеттік реттеу және электрондық коммерция инфрақұрылымын жақсарту шараларын жетілдірусіз нарықты одан әрі дамыту мүмкін болмады. Сауда және интеграция министрлігінде e-commerce дамытудың үш негізгі құралы бар. Біріншісі-электрондық сауданы ынталандыру және шағын және орта бизнесті оқыту. Екіншісі-жеткізу қызметі мен логистикалық сервистерді дамыту. Үшінші-онлайн-трансшекаралық сауданы дамыту.
Бұл бағыттағы жұмыстар АХҚО FinTech Hub, “Даму” кәсіпкерлікті дамыту қорымен және Mastercard, VISA, USAID сияқты халықаралық ұйымдармен бірлесіп жүргізілуде. Мұндай ынтымақтастықтың алғашқы нәтижелеріне қол жеткізілді. Мысалы, 2021 жылдың мамыр айынан бастап қазақстандық бизнесмендерге Amazon, Ozon және eBay интернет-алаңдарында саудаға жол ашылды. Бұл алаңдардың географиясы әлемнің 190-нан астам елін қамтиды, яғни енді кәсіпкерлер шетелде сауда жасай алады. Alibaba платформасы арқылы тауарларды экспорттау 2020 жылдан бастап отандық өндірушілер үшін қол жетімді. Қазірдің өзінде 100-ге жуық компания 45 млн АҚШ долларға экспорттық келісімшарттар жасаған.
Болжам: 2024 жылға қарай электрондық коммерция нарығының көлемі 3 трлн теңгеден асады
2020 жылғы локдаун қазірдің өзінде тұрақты өсіп келе жатқан электрондық коммерция нарығының қарқынды дамуына әкелді, ол жақын арада офлайн-сату көрсеткіштерінен озып кетуі мүмкін.
Алайда, 2021 жылы өсу қарқыны төмендейді деп күтілуде, өйткені кейбір тұтынушылар дәстүрлі дүкендерден сатып алуды қайта бастайды. Алайда, динамика көрсеткіштері айтарлықтай болып қалады және алдағы үш жылда үш есе артуды күтуге болады. Яғни, 2024 жылға қарай нарық көлемі 3 трлн теңгеден асуы мүмкін.